Abstract
Šiame straipsnyje yra analizuojamas atsiradimo sampratos kitimas ankstyvųjų filosofų fragmentuose, be to, šiuo tyrimu bandoma paneigti Solmseno tezę, kad Epikūro spontaniško genesis atmetimas nėra susijęs su ikisokratine filosofija. Analizuojant parodoma, kad graikų kalboje veiksmažodis γ%γνεσθαι apėmė dvi genesis schemas: parentalinę ir transformacinę. Ikisokratiniai filosofai tik pamažu perėmė transformacinę genesis schemą. Herakleitas ir pitagorininkai naudojo savo filosofijoje transformacinę schemą, bet nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι šiai schemai išreikšti. Filosofinės γ%γνεσθαι vartosenos lūžio taškas buvo Parmenido atliktas loginės-erdvinės diferenciacijos tyrimas. Parmenido semantinė inovacija slypėjo naujoje prielinksnio παρ@ reikšmėje, kuri nurodė ne vien erdvinius, bet ir loginius santykius. Todėl Parmenido kalboje pasakymas γ%γνεσθα% τι παρ’ αųτ^ reiškė greičiau „gimti kažkam, skirtingam nuo paties“ nei „gimti kažkam šalia paties“. Parmenido tezė, kad genesis implikuoja neigimą, buvo perimta Meliso, tačiau pastarasis nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι išreikšti transformaciją. Norėdamas perteikti transformacinius arba kokybinius kitimus, jis vartojo (I) sudėtinius pasakymus (γ%γνεσθαι + būdvardis) arba (II) vartojo γ%γνεσθαι su priešdėliu, arba (III) rinkosi kitus žod žius: μετακοσμε½ν „pertvarkyti”, ¢τεροιοŅσθαι „pasikeisti (rūšies atžvilgiu)“, μεταπ%πτειν „pasikeisti“. Meliso vartosena rodo, kad jis kur kas tiksliau tematizavo atsiradimo ir transformacijos reikšmes nei Parmenidas. Vėliau ėjo du filosofiniai atsakymai į eleatų genesis kritiką. Empedoklis bandė sieti γ%γνεσθαι su φ&ειν ir jo vediniais, todėl jam genesis reiškė elementų susijungimą ir išsiskyrimą. Anaksagoras perėmė panašią genesis schemą, bet jam kiekviena transformacija privalėjo būti sąlygojama pirminės medžiagos. Šitaip Anaksagoras pradėjo taikyti genesis schemoje reguliarumo principą. Atomistai perėmė iš Anaksagoro reguliarumo principą; jų diskusija su Anaksagoru matyti Leukipo B 2 fragmente. Yra galimi du šio fragmento perskaitymo būdai: aitiologinis ir teleologinis. Šiame straipsnyje pateikiamos interpretacijos išvados remia teleologinį šio fragmento perskaitymo būdą, todėl laikytina, kad šis fragmentas parodo reguliarumo svarbą ankstyvųjų atomistų genesis sampratoje. Taigi Epikūro suformuluotas savaiminės genezės atmetimas rėmėsi ankstyvųjų atomistų genezės samprata.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles in this journal
-
Audronė Kučinskienė,
Cicero about Translation: Exploring the Meaning of Words
,
Literatūra: Vol. 54 No. 3 (2012): the Classics
-
Adolphe Haberer,
Intertextuality in Theory and Practice
,
Literatūra: Vol. 49 No. 5 (2007): Special Issue
-
Linara Bartkuvienė,
Virginia Woolf’s Aesthetics of Modern Fiction: Search for form in a Short Story “The Mark on the Wall”
,
Literatūra: Vol. 47 No. 4 (2005): World Literatures
-
Илья Дементьев,
Oxxxymiron and Pushkin: An Intertextual Analysis of the Rap Album Gorgorod
,
Literatūra: Vol. 60 No. 2 (2018): Russian Literature
-
Dalia Čiočytė,
The Literary Experience of God in Death’s Vicinity in the Works of Freedom Fighter Bronius Krivickas
,
Literatūra: Vol. 62 No. 1 (2020): Literature
-
Inga Litvinavičienė,
Les aspects sociologiques dans l’oeuvre d’Annie Ernaux
,
Literatūra: Vol. 49 No. 5 (2007): Special Issue
-
Loreta Jakonytė,
Pierre Bourdieu’s Sociology of Literature
,
Literatūra: Vol. 47 No. 1 (2005): Lithuanian Literature
-
Rūta Šlapkauskaitė,
An Intertextual Reading of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale
,
Literatūra: Vol. 46 No. 5 (2004): Special Issue
-
Алена-София Ивинская,
Галина Михайлова,
Литовская поэзия в переводах Анны Ахматовой: культурологический аспект
,
Literatūra: Vol. 58 No. 2 (2016): Russian Literature
-
Małgorzata Kamecka,
History and Identity according to Leïla Sebbar
,
Literatūra: Vol. 61 No. 4 (2019): Literature