KULTŪRINIO IR SIMBOLINIO KAPITALO GAMYBA: "DISNEY" FENOMENAS
Culture and Consumption
Gintautas Mažeikis
Published 2003-01-01

How to Cite

Mažeikis, G. (2003) “KULTŪRINIO IR SIMBOLINIO KAPITALO GAMYBA: ‘DISNEY’ FENOMENAS”, Problemos, 64. Available at: https://journals.vu.lt./problemos/article/view/4137 (Accessed: 4 October 2024).

Abstract

Straipsnyje lyginamos K. Marxo klasikinė kapitalo samprata ir P. Bourdieau aiškintos simbolinio ir kultūrinio kapitalo sąvokos. Analizuojami konkretūs "Disney" korporacijos veiksmai, susiję su šių kapitalo formų institucionalizacija ir manipuliacija. Siekiama parodyti, kaip simbolinis ir kultūrinis kapitalas yra susijęs su fetišizacijos ir personifikacijos veiksniais ir kokie instituciniai konfliktai dėl to kyla. Analizuojama "Disney" veikla siekiant išvengti tokio pobūdžio konfliktų: atsisakant auteur praktikos ir animuojant mėgstamiausius herojus. Nagrinėjama "Disney" ideologinių nuostat ų kaita: nuo masių žmogaus poreikių tenkinimo iki šiuolaikinio multikultūralizmo, diversifikacijos ir socialinės fragmentacijos puoselėjimo. Kritikuojamos Th. Adorno ir W. Benjamino pažiūros į "Disney", kaip į hegemoninę industrinio imperializmo korporaciją. Priešingai, pabrėžiama humanistinė, individualizuojanti, kooperacinė, edukacinė šiuolaikinio "Disney" veikla. Pasakojama apie "Disney" pragmatizmą, susijusį su vartotojų ir korporacijos abipusių interesų puoselėjimu kuriant svajonių ir utopijos šalį.
Prasminiai žodžiai: marksistinė kapitalo samprata, fetišizmas, personifikacija, animacija, institucionalizacija, utopija.

PRODUCTION OF CULTURAL AND SYMBOLICAL CAPITAL: DISNEY'S PHENOMENON
Gintautas Mažeikis

Summary
The  classical  conception  of  capital  constructed  by Marx and notions of cultural and symbolical capital suggested by P. Bourdieau's are compared in the article. Disney?s products are connected with institutio- nalisation  and  manipulation  of  the  three  forms  of capital. Author of the article discusses relations and conflicts between cultural capital and the making of fetish and personification. Disney's politics of institutionalisation  eliminates these conflicts and solves the problem of alienation among people within the corporation.  Disney's practices of auteur and animation prevents antagonism between property of the corporation  and ambitions of creators. Historical analyses show  how  ideologies,  conceptual  paradigms,  action models developed by Disney met wishes of the masses, implemented modern multiculturalism, diversification and supported social fragmentation. The article criticises  Th. Adorno's and W. Benjamin's views where Disney's corporation is considered as an expression of hegemonic industrial imperialism and a propagandist of American ideology.  However, Disney is rather a producer of social discourses and new models of education.  If  even  any  corporation  is  ideological  one, however stories and characters produced by Disney corporation (for example, ones about Winnie-the-Pooh, Aladdin, Alice, Mickey Mouse, Pinocchio, Poca- hontas, Hercules) are mythological and philosophical parables which overpass ideological borders and open the door to the live and huge world. Humanistic and individualistic activities of Disney corporation's creation, co-operation with consumers, and development of education programs are emphasized in the article. Disney relies on investigation of basic cultural habitus, archetypes and symbols of thinking. In this way, Disney creates the world of fantasy, dreams and Utopias. The corporation uses pragmatism as a philosophical foundation.  The  only  truth  for  the  corporation  is production of pleasure and profit for all consumers. Everybody could find a pleasure, psychological satisfaction and stimuli for socialization and cooperation in these miraculous lands. It gives Disney profit and growth opportunities.
Keywords: Marxist notion of capital, fetishism, personification,  animation, institutionalisation, utopia.

Downloads

Download data is not yet available.